ALKÜ RTÜK BAŞKANI’NI AĞIRLADI

  • 24 Aralık, 2018

Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) Başkanı Prof. Dr. İlhan Yerlikaya, ALKÜ’lü öğrencilerle bir araya geldi.

Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) Başkanı Prof. Dr. İlhan Yerlikaya, İşletme Fakültesi Konferans Salonu’nda ALKÜ’lü öğrencilerle, “Medya Okur-Yazarlığı” konulu bir söyleşi gerçekleştirdi. Eğitim Fakültesi tarafından düzenlenen etkinliğe, ALKÜ Rektörü Prof. Dr. Ahmet Pınarbaşı, Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Hasan Güneş, Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Bünyamin Aydın, Genel Sekreter Fatih Özdemir, akademisyenler, daire başkanları, idari personel ile öğrenciler katıldı. Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Bünyamin Aydın, RTÜK Başkanı Yerlikaya’ya katılımından dolayı teşekkür ederek, “Bu çağın en kuvvetli gücü hiç kuşkusuz medyadır. Medya etrafımızı çepeçevre kuşatmış ve bize yeni bir dünya dayatmaktadır. Çok renkli ve cazip olan medya dünyası hemen hemen herkesin uzaktan yakından ilgisini çeken, ilgilendiren bir durumdur” diyerek bir açılış konuşması yaptı.

Programda bir konuşma gerçekleştiren ALKÜ Rektörü Pınarbaşı da, “Hayatımız teknolojinin gelişmesiyle önce radyo sonra televizyon daha sonra da internet ile bilgiye erişimin çok rahat olduğu bir şekle dönüştü. Tabi ki bu kadar hızlı bir şekilde bilgiye erişim güzel bir şey ama günümüzde kötü niyetli insanlar da var. Medya ve internet üzerinden çocuklarımızı ve gençlerimizi zehirlemeye yönelik zararlı yayın yapan mecralar da var. İşte o yüzden devletimiz gençlerimizi ve çocuklarımızı korumak adına RTÜK adlı bir teşkilat oluşturmuş. Sayın RTÜK Başkanımız bugün bizlere faaliyetleri hakkında değerli bilgiler anlatacaktır. Sevgili başkanımıza üniversitemize teşrifleri için üniversitem ve şahsım adına teşekkürlerimi iletiyorum.” dedi.

 “MEDYA OKURYAZARLIĞI DERSİ ZORUNLU OLMALI”

Türkiye’de ilk kez düzenlenen Medya Okuryazarlığı Konferansına değinen RTÜK Başkanı Yerlikaya, “2005 yılında Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi tarafından Türkiye’de ilk kez düzenlenen Uluslararası Medya Okuryazarlığı Konferansında Radyo ve Televizyon Üst Kurulu, medya okuryazarlığının neden gerekli olduğuna ilişkin resmi bir bildiri sunmuştur. 2006 yılında RTÜK tarafından gerçekleştirilen “İlköğretim Çağındaki Çocukların Televizyon İzleme Alışkanlıkları Kamuoyu Araştırması”, öğrencilerin günde üç saate yakın televizyon izlediklerini göstermiştir. Aynı araştırma öğrencilerin internet kullanma ve radyo dinleme alışkanlıkları hakkında da önemli bulgular ortaya koymuş ve medya okuryazarlığı dersinin ne kadar gerekli olduğu açıkça görülmüştür. Yapılan ön hazırlık çalışmaları sonucunda, Medya Okuryazarlığı konusundaki çalışmaları yürütmek üzere; Radyo ve Televizyon Üst Kurulu Uzmanları ve Ankara Üniversitesi, Gazi Üniversitesi ve Selçuk Üniversitesinden akademisyenlerin de katılımıyla bir komisyon oluşturulmuştur. Komisyon çalışmalarında, özellikle ABD ve Avrupa’daki örnekler incelenmiş, konuya ilişkin yurt içi ve yurt dışı kaynaklı makaleler ve diğer çalışmalar detaylı bir biçimde değerlendirilmiştir. Bu noktada RTÜK ve Talim ve Terbiye Kurulu ortak bir irade göstererek “Orta Öğretim Kurumlarına Medya Okuryazarlığı Dersi Konulmasına Dair İşbirliği Protokolü”nü imzalamışlardır. “İlköğretim Seçmeli Medya Okuryazarlığı Dersi Öğretim Programı” 31 Ağustos 2006 tarihinde kabul edilmiştir. Bu doğrultuda, 2006-2007 öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığı tarafından belirlenen 5 pilot ilde Medya Okuryazarlığı dersi okutulmaya başlanmış, 2007-2008 eğitim-öğretim yılından itibaren ilköğretim okullarının 6. 7. ve 8. sınıflarında seçmeli ders olarak okutulmaya başlamıştır. Ancak biz RTÜK olarak Medya Okuryazarlığı dersinin zorunlu olmasını istiyoruz” diye konuştu.

“MEDYA OKURYAZARLIĞI DERSİ FAYDALI SONUÇLAR VERİYOR”
Medya Okuryazarlığı dersinin öğrenciler üzerindeki etkisini, öğrencilerin ve öğretmenlerin bakış açısından hareketle tespit etmek amacıyla Radyo ve Televizyon Üst Kurulu tarafından, 2011 yılında Medya Okuryazarlığı Dersi Araştırması’nı gerçekleştirdiklerini ifade eden Yerlikaya, ”İki kısımdan oluşan araştırmanın birinci boyutunu öğrenciler oluşturmuştur. Dersin, öğrenciler üzerindeki etkisini test etmek için bu dersi alan öğrencilerin yanı sıra almayan öğrenciler de araştırmaya dâhil edilerek iki grubun tutum ve davranışları arasındaki farklılıklara bakılmıştır. Araştırmanın ikinci boyutunu ise Medya Okuryazarlığı dersini veren öğretmenler oluşturmuştur. Araştırmanın öğrencilerle ilgili olan birinci bölümü, 26 il merkezi ve bu illere bağlı 41 ilçede eğitim veren 100 ilköğretim okulunun 7’nci ve 8’inci sınıflarında okumakta olan 2.515 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, hafta içi 2 saat 50 dakika olan televizyon izleme süresi, hafta sonu 3 saat 8 dakikaya kadar çıkmaktadır. Araştırmaya katılan öğrencilerin % 66,6’sı, boş zamanlarını televizyon izleyerek geçirmektedir. Aynı araştırmada, öğrencilerin %98,7’sinin iletişim araçlarından televizyonu kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuca göre televizyon, en çok kullanılan iletişim aracıdır. Medya Okuryazarlığı dersine konusunda araştırmaya katılan öğrencilerin %29,6’sının dersi çok yararlı, % 38.9’unun da dersi yararlı bulduğu görülmektedir. Bu doğrultuda öğrencilerin %68,5’i, bu ders hakkında olumlu düşünceye sahiptir. Araştırmada, Medya Okuryazarlığı Dersini alan öğrencilerden, söz konusu dersin medyaya yönelik eleştirel bir bakış açısı kazandırdığını düşünenlerin oranının %71,9, ailece televizyon seyrederken kanal ve program seçiminde olumlu öneriler sunmasını sağladığını düşünenlerin oranının ise %61,2 olarak gerçekleştiği dikkat çekmektedir ”dedi.

RTÜK’ün bir sansür kuruluşu olmadığını, etiğe aykırı bir durum halinde ceza ve yaptırım uygulayan bir yapıda olduğunu belirten Yerlikaya; bu konuda sadece RTÜK’ün değil, bilinçli izleyicilerin, program yapımcılarının da katkısı ile medya’daki olumsuz durumların giderilebileceğini ifade etti.

Programın sonunda Alanya Kaymakamı Mustafa Harputlu, RTÜK Başkanı Prof. Dr. İlhan Yerlikaya’ya Alaaddin Keykubat Mührünü takdim etti.